Poradnik rodzica

zabawy dla dzieci w domu przedszkolu kreatywne dwulatka trzylatka

Przez kolejne 2 tygodnie większość czasu spędzimy w domu, jeśli zabraknie Państwu pomysłów na angażujące zabawy, polecamy:

https://parenting.pl/z-dzieckiem-w-domu-12-pomyslow-na-zabawy-bez-telewizora

https://dziecisawazne.pl/23-pomysly-na-zabawy-bez-zabawek/

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/11/zabawy-dla-dzieci-w-domu/

JAK MOTYWOWAĆ DO SAMODZIELNOŚCI

  • nie rób niczego ZA dziecko, tylko Z NIM lub OBOK NIEGO -bądź w pobliżu, by pomóc i czuwać nad bezpieczeństwem, ale pozwól mu wykonywać daną czynność samodzielnie
  • naukę dziel na mniejsze etapy i wymagaj pokonania pojedynczych kroków
  • pozwalaj dziecku podejmować decyzje (o ile nie zaszkodzą one jemu samemu lub otoczeniu, nawet jeśli wiesz,że skutek będzie daleko od zamierzonego
  • egzekwuj wywiązywanie się z każdego obowiązku, jaki nałożysz na dziecko, pamiętaj jednak,że chodzi tu o SAMODZIELNE, a nie IDEALNE wykonanie
  • miej w gotowość na pogodzenie się,ze nie wszystko będzie  idealnie, szybko, czysto, do końca
  • jeśli to, co dziecko zrobiło(np. sprzątanie)wymaga poprawy, najlepiej popraw to tak, aby dziecko tego nie widziało. Gdy to niemożliwe, powiedz żartem np: „Właśnie mały duszek szepnął mi, bym i ja coś posprzątała”. Starsze dziecko najpierw pochwal za to, co samo zrobiło, a potem dodaj, co jeszcze chciałabyś, by zostało zrobione
  • pokazuj,że dziecko jest lubiane i akceptowane, a jego sukcesy są dostrzegane i ważne
  • wykorzystuj możliwości, jakie daje grupa przedszkolna-dziecko chętnie podejmuje zadania wśród rówieśników, podpatruje, bo „też chce umieć”, a modelowanie przez kolegów jest najskuteczniejsze
  • jeśli mówisz, co dziecko zrobiło źle, mów też, co zrobiło dobrze

Artykuł z czasopisma „ Bliżej  przedszkola ” Nr 1.124

autor artykułu Joanna Goc

Mamo! Tato!

 

Niedługo zostanę uczniem! Już nie mogę się doczekać! Sporo potrafię ,ale wiele jeszcze muszę się nauczyć, pomóżcie mi, proszę ,w przygotowaniu się do tego ważnego momentu.

 

Bawcie się ze mną ,świadomie wspierając moje umiejętności w zakresie syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej, niezbędne w czasie nauki pisania i czytania.

-szukajmy wyrazów kończących się i zaczynających na daną literę ,rozpoznawajmy głosy z otoczenia

-wyszukujmy szczegóły którymi różnią się obrazki

-wyszukujmy identyczne przedmioty lub te które nie pasują do pozostałych

-kolorujmy razem według kodu lub dorysowujmy w kratkach brakującą połowę rysunku, rozwiązujmy labirynty

-układajmy puzzle

 

Wspierajcie mnie w zakresie rozumienia relacji przestrzennych typu: ,,nad” , ,,pod”, ,,przed”, ,,za” ,oraz odróżnianiu lewej i prawej strony:

-wspólnie układajmy historyjki obrazkowe oraz kompozycje z klocków, figur geometrycznych , patyczków.

-rysujmy według instrukcji słownej

-w czasie porządkowania pokoju poproście bym położył misia na górnej półce, a kiedy będę nakrywał do stołu, sprawdzacie czy widelec ,nóż i łyżka leżą po właściwej stronie.

-gdy będę miał kłopot z ustaleniem lewej i prawej strony ,poskaczcie ze mną chwilę ,a potem poszukajmy serca; gdy już ustalę ,po której stronie bije, zaznaczmy tę stronę ,np.; zakładając frotkę na rękę

-bawcie się ze mną w poszukiwaczy; ukryjcie coś ,co mam odnaleźć, odnaleźć potem dawajcie mi wskazówki-,,…dwa kroki w lewo, trzy do przodu, jeden w prawo”

 

Bardzo chcę nauczyć się pisać ,a Wy możecie mi pomóc w przygotowaniu się do nabycia tej umiejętności:

-zwracajcie uwagę na to, jak trzymam kredki i ołówek; powinienem posługiwać się trzema

palcami :kciukiem ,środkowym i wskazującym;

-inspirujecie mnie do podejmowania różnorodnych form aktywności plastycznej: malowania palcami, nawlekania koralików; przewlekania sznurków przez dziurki; lepienia z ciastoliny, plasteliny, masy solnej; rysowania; tworzenia wycinanek i wydzieranek; kalkowania, stemplowania.

 

Wspomagajcie mnie w procesie samodzielnego rozwiązywania problemów, szukaniu rozwiązań i planowaniu kolejnych działań;

-nie podawajcie gotowych rozwiązań; pytajcie, co moim zdaniem, powinienem zrobić w danej sytuacji;

-jeśli poproszę o naleśniki na obiad, sprawdźmy razem, czy mamy wszystkie potrzebne składniki, ułóżmy listę zakupów, wybierzmy się do sklepu, a potem razem przygotujmy obiad; bardzo chętnie pomogę;

-zadawajcie mi zagadki; mogą być przeczytane z książek lub wymyślone przez Was; w czasie spaceru możemy bawić się w „ rzecz, którą masz na myśli”, jeśli powiesz mi, że „ …ta rzecz jest niedaleko, jest brązowa i służy do odpoczynku w parku” – będę wiedział, że to ławka; potem ja zadam Wam zagadkę i zobaczę, czy sobie poradzicie z rozwiązaniem:

– grajcie ze mną w gry polegające na zapamiętaniu układu przedmiotów i określeniu, co się zmieniło, np.; w czasie zakupów poproście, żebym zamknął oczy, dołóżcie kolejną rzecz do koszyka, a ja odgadną, co to.

Nie zapominajcie o umiejętnościach komunikacyjnych, koniecznych do osiągnięcia sukcesu w szkole:

-rozmawiajcie ze mną codziennie; pytajcie o moje uczucia, zainteresowania, o to jak minął dzień w przedszkolu; zachęcajcie do opowiadania;

-słuchajcie uważnie tego, co mam Wam do powiedzenia;

-korygujcie moje błędy;

-codziennie mi czytajcie.

 

Pomóżcie mi dojrzale, adekwatnie do sytuacji reagować na sukcesy i porażki oraz zrozumieć w pewnym zakresie znaczenie obowiązku i odpowiedzialności za siebie;

-grajcie ze mną w gry planszowe typu „ Chińczyk” ; ważne jest przestrzeganie zasad gry i Wasza reakcja na moje zachowanie w przypadku porażki; pozostawcie mi czas na uspokojenie się, a następnie zaproponujcie kolejną partię; pokażcie mi, w jaki sposób Wy radzicie sobie z niepowodzeniem ; przegrywając, nazywając uczucia: „ Złości mnie, że przegrałem, ale gratuluję Ci wygranej” , „… może następnym razem pójdzie mi lepiej” , „Szkoda, że nie wygrałem, ale i tak dobrze się bawiłem” ,;

-nauczcie mnie technik „samouspokajania” , np. ; poprzez powtarzanie w przypadku porażki manty typu: „ Najważniejsze, że się starasz; nic nie szkodzi, jeśli Ci nie wychodzi, przecież się dopiero uczysz”;

-powierzajcie mi obowiązki i odpowiedzialne zadania, oczywiście, na miarę moich możliwości, np.; podlewanie kwiatów, pakowanie plecaka do przedszkola czy nakrywanie do stołu; każde wykonane zadanie nagradzajcie pochwałą;

-jeśli jestem znudzony, rozdrażniony lub zmęczony, przerwijmy pracę; pochwalcie mnie za to, co już udało mi się osiągnąć; ustalamy, kiedy zadanie ma być wykonane i kontynuujemy pracę zgodnie z ustaleniami.

 

Zwróćcie uwagę czy:

– chętnie uczestniczę w zabawach i grach ruchowych;

-potrafię jeździć na rowerze, łyżwach, rolkach;

-jestem w stanie zachować określoną pozycję ciała przez jakiś czas (spokojnie stać, siedzieć);

-potrafię się samodzielnie ubrać, zjeść posiłek, korzystać z toalety;

-dobrze widzę i słyszę;

-męczę się szybciej niż moi rówieśnicy;

-prawidłowo wymawiam wszystkie głoski.

 

Jeśli będziecie mieć jakieś pytania, nasza pani chętnie odpowie na wszystkie; opowie Wam też bardzo chętnie o moich sukcesach i podpowie, w czym szczególnie potrzebuję Waszego wsparcia.